söndag 17 oktober 2010

A priori-reception eller Om kyrkomötets makt och överhöghet

Som bekant kommer Svenska kyrkan från den romersk-katolska kyrkan. År 1537 författade en grupp av teologer församlande i Schmalkalden skriften Om påvens makt och överhöghet (SKB s. 341-355), där man vände sig mot Påvens andliga och världsliga maktanspråk. Genom reformatorernas motstånd mot att ta emot dessa anspråk var reformationen ett faktum.

I Svenska kyrkan idag finns ett demokratiskt valt kyrkomöte, som beslutar i avgörande frågor för alla Svenska kyrkans medlemmar. Enligt Regeringsformen 1 kap 1 § sägs det att “All offentlig makt i Sverige utgår från folket.” Samma tanke går igen i Svenska kyrkans sätt att förstå sina beslut. Medlemmarna har valt sina representanter och har därmed enligt det världsliga sättet att se detta redan legitimerat deras beslut. Kyrkomötets besluts giltighet förväntas sedan efterlevas i god romersk och för-reformatorisk anda. Blind lydnad? Har medlemmarna nu i enhetskyrkans och samförståndets anda nu bara att böja sig för beslutet? Medlemmarna i Svenska kyrkan har ju trots allt redan legitimerat beslutet genom att välja sina representanter enligt vedertagna demokratiska principer, eller? Skulle kyrkomötet kunna fatta ett felaktigt beslut? Eller är kyrkomötet att betrakta som ofelbart och receptionen redan gjord genom ett demokratiskt val av kyrkomötets representanter?

I Kristi kyrka (som förhoppningsvis Svenska kyrkan är en del av) finns traditionellt en receptionsprincip. Alltså att församlingarna och de troende också måste ta emot ett beslut för att det skall äga giltighet. Detta är en ekumenisk angelägenhet, för Kristi kropp är utsträckt i tid och rum och innefattar alla döpta i hela vår värld som levt och som kommer att leva tills dess Herren Jesus Kristus kommer åter i härlighet. Vilka är Gudsfolket i Kristi kropp, som är på pilgrimsvandring mot hans kommande rike? Vilka äger rätten att säga Ja eller Nej till de sanningar och föreskrifter (ordningar) om Guds uppenbarelse som ett lokalt koncilium (vilket kyrkomötet idealt kan tänkas vara) proklamerar? Hur tas Svenska kyrkans kyrkomötesbeslut emot i Kyrkan utanför dess öppna gränser? I ultramontan romersk mening är församlingarnas reception av ett påvligt beslut uttalat ex cathedra endast ett tecken på att beslutet är äkta och giltigt och eftersom påven uttalat det så måste det vara så på förhand även utan Kyrkans samtycke (sine consensu ecclesiae). Äger en fri kristen människa och medlem i Svenska kyrkan rätt att i god fornkyrklig och reformatorisk anda praktisera icke-reception av ett beslut från kyrkomötet?

I Ungkyrkorörelsen för ca 100 år sedan hävdade man visionen “Sveriges folk ett Guds folk”. Eftersom (näst intill) alla i Sverige var döpta så behövde det endast tillkomma en kristen tro för att Sveriges folk skulle vara ett Guds folk.

All makt för Gudsfolket som skall bo i Guds rike en gång utgår från Herren Jesus Kristus själv. “Den som tror och blir döpt skall räddas” (Mark 16:16), står det i Bibeln och de som är döpta borde således tillhöra Guds folk påväg till det kommande riket. Paulus skriver “Ty om du med din mun bekänner att Jesus är herre, och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli räddad.” (Rom 10:9)

År 2014 har dopet som medlemsgrundande i Svenska kyrkan blivit verklighet (de som påverkas av 1996 års beslut har då blivit 18 år och kan inte längre per automatik vara medlemmar i väntan på dop) och Ungkyrkorörelsens vision har åter förflyttats till de döptas skara.

När kan kyrkomötets beslutsmandat och reception av dess beslut anses finnas hos de döpta och troendes skara? Eller med en annan formulering: När kan Herren Jesus Kristus anses vara centrum för sanningar och föreskrifter i Svenska kyrkan?

Ecclesia semper reformanda...

3 kommentarer:

Mäster Abraham sa...

Notera vad som skrivs i denna länken:

http://adorientemversus.blogspot.com/2010/10/om-antikrist-och-det-antikristliga.html

Unknown sa...

Hej!
Du skriver: ” All makt för Gudsfolket som skall bo i Guds rike en gång utgår från Herren Jesus Kristus själv. “Den som tror och blir döpt skall räddas” (Mark 16:16)”

[Att skilja åt,] Den historiska Mashiakh (Messias) som det står skrivet om i originalversionen av det som blev redigerat till ”Matteuseusevangeliet” [not 1] var en Ribi [det var hans titel] som hette Yehoshua. Hans namn redigerades av hellenister till ”Jesus”. Han och hans efterföljare – de kallades Netzarim - praktiserade direktiven i Torah [”Moseböckerna”] och för att följa honom måste man praktisera Torah [not 2]. Netzarim accepterade inte Paulus brev och ”evangelierna”, eftersom de strider mot Torah [not 1].

Ribi Yehoshua och hans efterföljare Netzarim accepterade inte ”evangelierna” och Paulus brev eftersom dem strider emot Torah [not 1]. Mark 16:16 strider emot Ribi Yehoshuas budskap. Ribi Yehoshua undervisade hans efterföljare att ha en relation med Fadern, inte med ”Jesus”. Den som vill följa Ribi Yehoshua lever som han lever – följer direktiven i Torah!!

Att följa Messias undervisning – leder en in i att observera direktiven i Torah – och leder en in i en levande och riktig relation med Fadern, vilket är väldigt meningsfullt!!!

Noter:
1: Påstående bevisat på denna länk: Länk
2: Påståenden bevisade på Netzarims hemsida: Netzarim

Rickard Lind sa...

Hej Anders!

Roligt att du läst mitt inlägg! Det jag ville peka på var frågan om huruvida receptionsprincipen i kyrkan kan betraktas som inneboende i den demokratiska formen. Alltså avsett som ett inomkyrkligt inlägg.

Jag tolkar din kommentar som innebärande att Jesus inte är en hypostas i Treenigheten utan en lärare. Personligen tycker jag det är arbetsamt att läsa translitererad hebreiska och vidhåller att den uppståndnes ord till sin lärjungar i Markus 16:16 är sanna.

Jesus har inte upphävt lagen utan fullbordat den genom att uppfylla den, för alla döpta (alltså är alla de föreskrifter som Mose endast mottog på sin andra tur upp på berget upphävda för alla kristna). När vi syndar och missar målet och avviker från Guds vilja så finns Guds förlåtelse där genom Jesu uppspikade kropp på korset och försoningsblodet som utgjöts och därefter hans seger över döden i uppståndelsen och himmelsfärden till Fadern.

Det är en stor glädje att få leva i dopet med dess löften, och att få dela Kristi kropp och blod med sina medkristna i nattvardens sakrament dit alla döpta är inbjudna. Himmelrikets måltid.